top of page

LinkedIn, een goed begin! Hoe maak ik een sterk LinkedIn profiel?

  • Foto van schrijver: Sandra Van Gucht
    Sandra Van Gucht
  • 20 apr
  • 6 minuten om te lezen

Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe job, dan is LinkedIn één dan de platformen die je zeker niet mag overslagen. Net als met elke “wedstrijd” is het belangrijk om op meerdere paarden te wedden, zo ook in je zoektocht naar een nieuwe job. En geloof me, LinkedIn is een raspaard!


Waarom? Omdat het gemaakt is om mensen en jobs te verbinden. Snap je al waarom ik fan ben?


Of het nu in mijn rol als recruiter is of als coach, meestal krijgt ik de vraag: “Goh ja, ik snap het voordeel wel, maar hoe begin ik er nu aan? Hoe maak ik een sterk LinkedIn profiel?” De meesten zien op tegen het “werk” dat er inkruipt om alles aan te passen, weten niet waar te beginnen of gebruiken “ik heb geen goede foto” als excuus.


Doel van dit artikel: je een makkelijke guideline te bieden om alvast aan de slag te gaan. Dummy proof en behapbaar, meteen om te zetten naar acties.


 

Wat je moet weten over LinkedIn


1.         LinkedIn is wereldwijd mooi verspreid. Beschikbaar in zo’n 18 talen en met intussen meer dan XMIO leden.


2.         Het is géén Facebook of Tinder! Het dient om professionele connecties te maken en te onderhouden, om op de hoogte te blijven van wat er speelt in je sector of bij je klanten.


3.         Recruiters gebruiken dit medium bij uitstel om op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. Ze betalen hiervoor fors, maar krijgen in ruil een makkelijk doorzoekbare database van professioneel actieve mensen.


4.         LinkedIn richt zich voornamelijk op wat heet “white collar”-profielen, bedienden dus op z’n Vlaams, middenkader en managementprofielen. Vacatures voor uitvoerende rollen, tenzij heel technisch, worden zelden op LinkedIn geplaatst. Zou het kunnen, dat zeker, maar het wordt er zelden voor gebruikt omdat potentiële kandidaten zich ook vaak niet op dit platform bevinden. Het is dus een kwestie van vraag en aanbod.


5.         En om nog even door te gaan om vraag en aanbod: ben je aan het solliciteren, dan ga je zelf op zoek naar een vacature, solliciteer je en wacht je op de reactie van de ander. Best vermoeiend en niet altijd de meest comfortabele/motiverende situatie voor velen. Plus je hebt het zelf niet in de hand, lastig…

Maar wat als men jou nu eens contacteert met een vacature-aanbod? Dat legt de kaarten helemaal anders. Ook gevoelsmatig, we gaan er niet flauw overdoen, gevonden worden is leuker dan zoeken als het op solliciteren aankomt.


En daar begint het mee: gevonden worden!


“Maar… niet elke zoeker is een goede vinder…”

 

De zoeker aka de recruiter gaat op zoek aan de hand van pregedefinieerde zoektermen op zoek naar de juiste kandidaten. Meestal gebeurt dit op basis van een vacature met criteria: welke ervaring is er nodig, welke kennis, welke expertise, etc. Die worden dan zoals in Google ingegeven obv verschillende parameters en dan maakt LinkedIn een selectie van de mensen die aan deze criteria voldoen.


Uiteraard is de kwaliteit van de zoektocht daardoor niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van de zoeker, maar meer nog van de informatie die beschikbaar is. En daar knelt vaak het schoentje.


Want staat er niet in dat jij expert bent in … dan zal je zo ook niet worden gevonden. LinkedIn werkt op dezelfde zoekmachine, Boolean search als Google. Daar kom je pas op de eerste pagina te staan als je de beste match bent met het zoekresultaat, en net als bij Google kan je dat dus gaan optimaliseren, SEO = Search Engine Optimization.


“Als het zoeken is naar een speld in de hooiberg, zorg dan op zijn minst dat jij de kopspeld bent.”

 


Hoe maak je een sterk LinkedIn profiel?


  • Je start met het opmaken van je profiel, dit geldt als de basis om je openbare profiel vorm te geven. Je profiel vul je dus eerst helemaal met alle relevante info, in je openbare profiel beslis je wie wat kan zien.

  • Je kan je profiel opstellen in verschillende talen. Dit is eigenlijk een apart profiel, dat je dus ook volledig moet opbouwen. Mijn advies: begin met een profiel in de taal die je het best beheerst. Liever één foutloos, goed onderhouden profiel, dan twee half afgewerkte profielen met fouten. De enige uitzondering: ga je voor een internationale rol of een job in het buitenland, kies dan Engels voor je basisprofiel, aangevuld met eventueel een profiel in de taal van het land waar je aan het werk wil.

  • Wanneer je een taal hebt gekozen, is het belangrijk dat je de inhoud en het profiel op elkaar afstemt. Staat er ‘Experience’ zit je in de Engelse versie. Vul je die met Nederlandstalige inhoud, begrijpt de search engine er helemaal niets van

 

“Goed voorbereid is het halve werk!”


Working The Dots: hoe maak je een sterk LinkedIn profiel?

 


Neem je CV bij de hand, liefst op papier, met de pen in de aanslag.


De bedoeling is dat je LinkedIn-profiel en je CV één op één overeenkomen.


Dus daar starten we mee bij het maken van een goed LinkedIn profiel.

 



WERKERVARING

 

1.     Data:

Zorg dat je de juiste data hebt. Probeer zo specifiek mogelijk de data in te vullen. Weet je het niet meer precies? Ga dan eens een kijkje nemen op mypension.be. Bij het inloggen klik je door op ‘Mijn loopbaan’ en vind je meteen de juiste data terug. Klopt dit niet met je CV, pas dan gelijk je CV aan. Twee vliegen in één klap!


2.     Je functiebenaming:

Kijk eens kritisch naar je functie titel. Als je tegen iemand die niets kent van je sector zegt welke functie je hebt, begrijpt die dan wat je doet? Sommige bedrijven geven eigen titels aan functies, of geven een grotere titel dan nodig, waardoor de rol en ook je ervaring niet meer helemaal duidelijk is. Voorbeeld: Stel, je bent gestart als IT-medewerker, maar doorheen de tijd, krijg je alles wat maar naar IT ruikt op je boterham. Je krijgt de titel IT-manager, leuk, want jij bent tenslotte degene die alles regelt. Maar ga jee met die rol de markt op, dan ga je al snel merken dat je heel wat kennis ontbreekt voor de meeste IT-managers-vacatures. In dit geval zal de titel XX veel beter je taken en verantwoordelijkheden dekken.


3.     Taken en verantwoordelijkheden:

Beschrijf bij elke job die je gedaan hebt duidelijk je taken en verantwoordelijkheden, je mag ze gerust in bulletpoints bondig omschrijven als het maar duidelijk is wat je deed. Denk eraan dat dit voor iemand die niets kent van jouw job of werkveld begrijpbaar moet zijn. Alles opgeschreven? Ga ze nu sorteren volgens relevantie voor de job waarvoor je solliciteert. Denk ook aan SEO: zorg dat relevante zoekwoorden zoveel mogelijk aanbod komen. Inspiratie nodig? Zoek een gelijkaardige vacature op en hergebruik de belangrijkste kernwoorden.


4.     Connecties:

Nu je in je herinneringen bent gedoken van je vorige jobs, gaan we nog even dieper graven. Schrijf alle namen op van: de collega’s waarmee je rechtstreeks en onrechtstreeks hebt samengewerkt, van het management team, van je contacten bij klanten en leveranciers, bij partners en concurrenten.

Weet je niet meer de volledige naam, op basis van voornaam en bedrijf kan je binnen LinkedIn vast en zeker snel de juiste persoon terugvinden. Schrijf iedereen op, ga niet twijfelen aan “zou ik die persoon wel toevoegen of niet”, ik leg je later nog wel uit waarom.

 

STUDIES & OPLEIDINGEN

 

1.     Data:

Idem als bij ‘Werkervaring’. Kijk even alle data na, hiervoor bestaat helaas geen databank en ben je aangewezen op je geheugen en de data op je diploma’s.


2.     Je studierichting:

Zorg voor de juiste benaming van je opleiding. Is je opleiding intussen van naam veranderd? Zet dan de nieuwe benaming er ook even bij. SEO remember?


3.     Extra info:

Belangrijke projecten, een thesis waar je fier op bent, alles wat relevant is mag er zeker bij op. Twijfel je of het relevant is? Baat het niet, dan schaadt het niet, voeg dus gerust toe.


4.     Connecties:

Wie waren ook al weer je oude klasgenoten? Van kleuterschool tot het hoger, allemaal zijn ze (meestal toch) professioneel actief. Hoe later in je schoolcarrière, hoe relevanter, maar je weet nooit waar mensen intussen verzeild zijn geraakt, dus opschrijven die handel! Ook hier geldt: beter eentje teveel dan te weinig

Ben jij er klaar voor om werk te maken van een sterk LinkedIn profiel?


Dan heb je twee opties: of je begint meteen aan het bouwen of “renoveren” van je LI-profiel, of je laat je voorbereiding een dagje liggen. Na een nachtje slapen komen soms nog wel extra taken en namen naar boven.


Een goed begin is goud waard – maar je hoeft het niet alleen te doen. Of je nu wil sparren over je volgende stap, hulp zoekt bij sollicitatievragen, of je LinkedIn-profiel echt impact wil geven: wij staan voor je klaar.


👉 Bij ons kan je terecht voor:

  • Persoonlijk sollicitatieadvies – scherp, motiverend en helemaal op maat.

  • Een krachtige LinkedIn-workshop – ideaal om zichtbaar(der) én vindbaar te worden.

  • Professionele loopbaanbegeleiding – erkend met VDAB-loopbaancheques.


Stuur ons een berichtje of plan meteen een vrijblijvend kennismakingsgesprek.





Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.

+32 496 97 82 73


Meet us @ The Colab
Hendrik Consciensestraat 5, bus 5/0301
2800 Mechelen


Facturatieadres
Gentsesteenweg 60, 2800 Mechelen

  • LinkedIn

©2021 door Working The Dots. Met trots gemaakt met Wix.com

bottom of page